Długoletnie użytkowanie samochodu osobowego naturalnie wiąże się z tym, że jego układy, jak i poszczególne elementy, zaczynają się starzeć. Weźmy na przykład taką turbosprężarkę. Na skutek długoletniej eksploatacji jej siłownik może stać się przerdzewiały. Do tego bardzo często dochodzi uszkodzenie zaworu regulującego, który ma wpływ na pracę siłownika turbosprężarki. A sprawność tych dwóch elementów – a więc siłownika i zaworu – ma wpływ na prawidłowe działanie turbosprężarki.
Diagnoza przed naprawą turbosprężarki
Aby stwierdzić, czy konieczna jest naprawa turbosprężarki, należy postawić fachową, trzystopniową diagnozę – jest to diagnoza „na słuch”, manualna oraz pomiarowa. Ta ostatnia oczywiście przynosi najbardziej precyzyjne wyniki. Jeśli interesuje nas fachowa naprawa turbosprężarek Rzeszów jest miastem, w którym profesjonalne warsztaty przed przystąpieniem do pracy wykonują wszystkie rodzaje diagnozy. Diagnoza na słuch polega na ocenie dźwięków wydawanych przez silnik podczas pracy. Mechanicy wiedzą, że przyczyną głośnego gwizdu podczas działania mechanizmu najczęściej jest znaczące zużycie łożyskowania oraz łopatek wirnika. W takiej sytuacji konieczna jest już regeneracja turbosprężarki. Jeśli chodzi o diagnozę manualną, tutaj sprawdza się, czy z któregoś miejsca w okolicy turbosprężarki wycieka olej. Może on się znaleźć na przykład pod silnikiem, na osłonach. Po wytarciu wycieków, mechanik dokonuje dokładnych oględzin, aby znaleźć źródło wycieku. Gdy zostanie ono odnalezione, należy przeprowadzić naprawę. Istotne jest przeprowadzenie także diagnozy wnętrza turbosprężarki. Odbywa się to w kilku krokach. Po pierwsze, przed naprawą należy ściągnąć rury wydechowe oraz dolotowe, które są przymocowane do turbosprężarki. W ten sposób dostaniemy się do wirnika. Gdy tylko zauważymy, że łopatki są nadłamane lub wygięte w dziwny sposób, lub też po prostu wyszczerbione – oznacza to, że konieczna jest natychmiastowa naprawa lub po prostu wymiana turbosprężarki na nową. Do naprawy kwalifikuje się też taka turbosprężarka, która ma za duże luzy na wirniku. Można je sprawdzić, po prostu ruszając wirnikiem na prawo i lewo.
Diagnoza pomiarowa z kolei to etap wykorzystujący profesjonalne urządzenia diagnostyczne – na nich można sprawdzić ciśnienie doładowania oraz sprawność elektroniki turbosprężarki. Wszelkie problemy od razu kwalifikują się do rozpoczęcia naprawy. Podsumowując, długoletnia eksploatacja turbosprężarki prowadzi do jej naturalnego starzenia się. Aby uniknąć problemów z turbodoładowaniem, należy jak najszybciej zdecydować się na profesjonalną naprawę urządzenia.