Sprzęt

Polecany akumulator żelowy

Ten typ akumulatora został wprowadzony w latach 60. XX wieku. Można dostrzec bez trudu, że jest to najlepsza wersja akumulatora. Takie akumulatory cechuje doskonała szczelność oraz możliwość przewożenia w każdej pozycji bez uszkodzeń. Zazwyczaj takie akumulatory budowane są w formie baterii VRLA. Warto dostrzec, że nie ma tu ryzyka przechyłu, czy uszkodzenia. 

Zalety akumulatora żelowego

akumulator żelowy do jachtówOsoby, które w swoim życiu miały w swoim życiu miały styczność z nagle rozładowanym akumulatorem na pewno docenią to, że akumulatory żelowe nie rozładują się samoistnie. Nawet w przypadku, gdy akumulator żelowy pozostaje w stanie spoczynku przez pół roku, nie straci on swoich właściwości. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że nie traci swojej mocy nawet w przypadku ładowania i pełnego rozładowania. Te czynniki sprawiły, że akumulatory żelowe są znacznie chętniej stosowane w wielu gałęziach przemysłu. Akumulator żelowy do jachtów cechuje się minimalnym ryzykiem rozlania elektrolitu (znacznie mniejsze niż w przypadku innych rodzajów akumulatorów) oraz wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Ma wysoką odporność na głębokie rozładowanie. Istnieje możliwość wykorzystania w pracy cyklicznej. Proces ładowania powinien być przeprowadzony w sposób dwufazowy. Pierwsza faza ładowania powinna odbyć się z użyciem prądu stałego, natomiast w fazie drugiej powinno zachować się stałe , niezmienne napięcie. W pierwszej fazie ma ogromne znaczenie systematyczny wzrost napięcia oraz tak zwana kumulacja energii, w przypadku ładowania prądem stałym w zakresie 10 – 30%. W przypadku drugiej fazy, należy określić stałe napięcie przy stale zmieniającym się natężeniu prądu. Stan akumulatora będzie niezmieniony, jeżeli zostaną zachowane wartości napięcia zalecane przez producentów danych baterii. W przypadku ładowania akumulatorów żelowych i akumulatorów AGM konieczne jest wybranie odpowiedniej ładowarki, która umożliwi samodzielne rozpoznanie ogniwa. Dzięki temu, w żaden sposób nie doprowadzi ona do samozniszczenia baterii tak, jak w przypadku innych rodzajów akumulatorów.

Te akumulatory, jako elektrolit, zawierają zżelowany kwas siarkowy. Materiałem używanym do żelowania kwasu siarkowego jest krzemionka. Akumulatory tego typu są produkowane jako akumulatory typu ,,VRLA”, czyli kwasowo – ołowiowe z zaworami. Każdy akumulator składa się z ogniw o napięciu 2 V. W ten sposób, akumulator o mocy 6 V posiada trzy ogniwa, a 12 V – sześć. W akumulatorach żelowych stosuje się kolektory wykonane ze stopu ołowiu, który nie zawiera antymonu.